Monday, April 13, 2009

Apa sarapan anda pagi ini?

Apa sarapan anda pagi ini? Haa tu la kata-kata keramat aku duk guna hari2 kalau jumpa org.Just nak share dengan korang sumer.Ada 2 jawapan yang biasa aku dengar kalau tanya soalan ni.Orang kita kalau tanya soalan ni. Pertama " saya tak sarapan" dan yang kedua "sarapan dan makan benda2 yg karbohidrat".
Tetapi tahukah anda bahawa jika kita tidak mengambil sarapan pagi, berat badan akan bertambah dan berisiko untuk mendapat penyakit jantung di kemudian hari.Kajian terbaru mendapati, Individu yang tidak bersarapan pagi selama 2 minggu akan mengambil makanan dengan lebih banyak di tengahari dan malam. Hasilnya kadar kolesterol LDL (bad cholesterol) akan meningkat dan kepekaan kepada hormon insulin akan menurun berbanding kepada mereka yang mengambil sarapan pagi.

Kadar kolesterol yang tinggi dan gangguan kepekaan insulin merupakan faktor risiko utama untuk mendapat penyakit jantung, kencing manis dan rosak organ di kemudian hari.Setiap pagi kita boleh panaskan enjin kereta tp kenapa kita nak skip sarapan pagi.Dalam Islam pun kita disunatkan sahur sebelum puasa.

Saya pagi-pagi lagi ambil segelas shake Herbalife.Bukan saya jer sekarang ni,tp seisi keluarga termasuk my handsome boy Akhil.Dia sangat2 suka perisa coklat ngan strawberry.Dah hampir setahun aku sarapan dengan Herbalife.Dulu berat aku 64kg selepas lahirkan Akhil, sekarang dah 50 kg,dulu aku ada sakit2 kaki bila bgn pagi.Sekarang dah tade dah, dulu aku ada masalah sembelit,skang dah tade dah.Semua ni aku dapat tak sampai 4 bulan menggunakan produk ini.Alhamdulillah.Ramai kawan2 tanya tak jemu ker,aku jawab balik kita duk makan nasi hampir 20 tahun tak jemu ker.Ok jer pun kan.

Dulu aku tak pernah pun nak jaga kesihatan sangat.Nak jaga badan atau diri sangat.Tak kisah pun. Nak makan apa pun hentam jer.Tapi bila dah ada family sendiri,ada anak rasa kesihatan tu sangat2 berharga. Kalau kita sakit sapa nak jaga famili kita,sapa nak jaga anak2 kita yg comel tu kan. Lagi satu aku suka sarapan ngan herbalife ni sbb sedap.Hari2 aku create resepi sendiri supaya tak jemu atau muak.Ramai tak minum dgn alasan muak.Kalau btol2 serius muak macam mana pun cari la jalan supaya boleh telan.Herbalife mengandungi pelbagai nutrien yang diperlukan oleh badan. Anda pula bagaimana?

No comments: