Tuesday, September 20, 2011

Antara Doktor Kata dengan orang tua kata

Assalamulaikum wbt,

Syok la berpantang kali ni.Dulu ceaser jadi sakit sangat.Sekarang alhamdulillah aku berjaya melahirkan adik akhil secara normal.Memang dah set dalam minda nak normal jugak kali nih.(Baru rasa sakitnya nak beranak ni kan,nak push baby kuar tu bukan senang kan).Sebut pasal push baby kuar ni mcm2 kata2 semangat yg aku dapat dari my husband,nurse dan doktor."Teran kak,teran mcm teran berak keras,(nurse kata),syg boleh2,bygkan muka akhil.sakit sekejap jer nanti dpt ank yg comel mcm akhil (anuar kata),u teran rafiah tarik nafas pjg2 tahan nafas dan teran.simpan nafas 30 saat.jgn lepas nafas kuat2.nanti anak u masuk balik (doktor kata,doktor kena lah garang sikit kan).Hasil kata2 semangat tu,aku teran sekuat hati.Alhamdulillah my new baby boy selamat dikeluarkan.

Baby dah selamat.Turn kena jahit plak.Alamak ni yg aku tak syok tu.Ngilunya rasa.Tapi doktor ni jahit mcm releks jer.Mcm jahit baju pun ada aku tgk.Sakit mmg sakit tapi bila tgk muka baby awak,awak akan rasa mcm2 rasa,terharu,gembira,seronok dan mcm2 lah.Yg pernah bersalin paham la apa yg aku maksudkan nih.Yg tak beranak lagi,tunggu jer lah yer.

Selesai semua,aku pun dimasukkan dalam wad.Dalam wad tu mula lah berkenalan ngan rakan2 sebelah.Bilik single full.(hebatlah pusrawi,wad bersalin full).Perkara yg menarik duk wad ni mula lah berborak-borak.Biasalah akan berborak pasal pantang punya.Antara yg aku nak share berkenaan org tua kata ngan doktor kata:-

Doktor kata: Jgn makan pisang banyak sangat nanti sembelit.
Org tua kata: Makan la pisang senang nak berak.

Doktor kata: Tak yah la bertungku-tungku ni.Kasi rahim awak kecut secara semulajadi.
Orang tua kata: Tungku la kasi cepat kecut.Cepat kecut bagus lah.Tak sakit lama sangat.

Doktor kata: Minum banyak air sbb awak menyusukan baby.
Orang tua kata: Jgn minum air banyak sangat nanti sembab kaki la,apa la.

Doktor kata:Ayam boleh makan.
Orang tua kata: Jgn makan ayam,nanti luka lambat sembuh.

Doktor kata: Makan banyak sayur2,fiber dan protein untuk membekalkan badan yg sihat.
Orang tua kata: sayur yg sejuk2 tak boleh,telur tak boleh nanti gatal kat tmpt luka.
Aku kata dalam hati : Aku telan shake jer.Semua dah ada.Lagi senang.hihihihi...

P/S: Apa2 pun yg rasa logik kita gunapakai.Yg tak logik jangan guna.Tapi berpantang ngan shake HBL sangat2 disyorkan.Susu ibu jadi sangat byk.Ibu bertenaga dan luka cepat sembuh.Senang nak disediakan dan sedap.










Orang tua kata:

No comments: